BIP Urzędu Gminy w Śniadowie

Biuletyn Informacji Publicznej

P R O T O K Ó Ł Nr VI/07 Rady Gminy Śniadowo z dnia 29 marca 2007 roku



Posiedzenie VI Sesji Rady Gminy Śniadowo odbyło się w Gminnym Ośrodku Kultury w Śniadowie ul. Ostrołęcka 13. Sesja rozpoczęła się o godz.11:00 zakończyła się o godz.14:20.
Na posiedzeniu VI Sesji Rady Gminy Śniadowo obecnych było 14-u radnych w.g. załączonej listy obecności nieobecny Pan Robert Dzwonkowski.
W obradach uczestniczyli: Wójt Gminy Śniadowo
Pan Andrzej Zaremba, Pani Ewa Szeląg Skarbnik Gminy, radni powiatu, kierownicy jednostek organizacyjnych, sołtysi z terenu gminy w.g. załączonych list obecności oraz zaproszeni goście Pan Adam Łazarski z Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, przedstawiciel z Gminy Grabowo i zgromadzeni mieszkańcy gminy. Posiedzeniu przewodniczył Pan Zaremba Zdzisław Przewodniczący Rady Gminy, protokółowała Anna Gwara pracownik Urzędu Gminy.

Ad.1.

VI Sesję Rady Gminy Śniadowo otworzył i prowadził Pan Zdzisław Zaremba Przewodniczący
Rady Gminy. Stwierdził, że wg listy obecności radnych Rada Gminy Śniadowo może
obradować i podejmować prawomocne uchwały. Następnie powitał Wójta Gminy, radnych
powiatu, kierowników jednostek, sołtysów, radnych, zaproszonych gości oraz pracowników
Urzędu Gminy. Powitał wszystkich zgromadzonych.

Ad.2.

Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba poprosił o przyjęcie ustalonego
porządku obrad VI Sesji Rady Gminy Śniadowo. Wszyscy państwo otrzymaliście ustalony
porządek obrad czy ktoś chce wnieść zmiany do porządku obrad?
Przewodniczący Rady zgłosił wniosek, aby wykreślić z porządku obrad ppkt. b a w jego
miejsce wprowadzić pkt rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w statutach sołectw.
Proszę państwa radnych o przyjęcie wprowadzenia tej zmiany do porządku obrad.
Podczas głosowania za wprowadzeniem zmiany do porządku obrad radni opowiedzieli się
jednogłośnie.
Po czym poprosił radnych o przyjęcie porządku obrad po zmianie.
Radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Gminy będzie obradowała na VI sesji
w dniu 29.03.2007r wg ustalonego porządku obrad.

Ustalony porządek obrad:
1.Otwarcie sesji.
2.Przedstawienie porządku obrad i ewentualna jego zmiana.
3.Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
4.Wnioski, zapytania i interpelacje radnych.
5.Informacja o działalności Wójta w okresie między sesjami.
6.Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a)uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na
rok 2007.
b) zmian w statutach sołectw.
c)absolutorium dla Wójta Gminy Śniadowo za 2006r.
d)weksla „IN BLANCO”.
e)zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
f)limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.
g)zarezerwowania środków budżetowych w roku 2008 w celu udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Łomżyńskiemu na przebudowę drogi powiatowej nr 1949B na odcinku Szczepankowo – Czaplice.
h)wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Śniadowo z Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Łomży.
i)zmiany w regulaminie wysokości stawek i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania
wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw nauczycielom szkół i placówek oświatowych, dla których organem
prowadzącym jest Gmina Śniadowo.
9.Odpowiedzi na wnioski, zapytania i interpelacje radnych.
10.Wolne wnioski i informacje.
11.Zamknięcie obrad.

Ad.3.

Przewodniczący Rady Gminy porosił radnych o przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady
Gminy Śniadowo.
Podczas głosowania za przyjęciem protokołu radni opowiedzieli się 13-a głosami od głosu
wstrzymał się 1-n radny.

Ad.4.

Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba zapytał radnych czy ktoś chce zgłosić
wnioski, zapytania lub interpelacje.
Pan Igielski zgłosił wniosek, że jeżeli sprawy dotyczą wsi lub sołtysów żeby mogli zabrać głos
w swoich sprawach na sesji.

Ad.5.

Przewodniczący Rady poprosił Wójta o poinformowanie o swojej działalności między sesjami.
Wójt poinformował o wydanych zarządzeniach oraz przekazał, że jeżeli chodzi o wprowadzenie tego pkt dotyczącego zmian w statutach sołectw jest to podyktowane tym iż wybory musiały by się odbyć wg statutów sołectw do dnia 25 kwietnia br. Więc jest bardzo krótki okres dlatego ta zmiana w statutach. Nadmienił, że w innych gminach jest zapis, że
wybory sołtysów i do Rad Sołeckich odbywają się 6 m-cy od wyborów nowej Rady u nas był
zapis, że 6 m-y od ukończenia kadencji Rady Gminy. Wiadomo, że jest okres przedświąteczny i
Wielki Tydzień, więc nie będziemy robić wyborów. Jest jeszcze wymóg żeby 7 dni przed wyborami powiadomić mieszkańców o zebraniach we wsiach. Byłoby to robione w pośpiechu.
Jeśli wprowadzimy zmianę, która jest możliwa i jest to w kompetencji Rady Gminy będziemy
mogli te wybory odbyć do 31 maja powoli i spokojnie. To jest nietypowe, że wybory odbywają
się w takim terminie ale to nie jest z naszej strony żadna manipulacja. W niektórych gminach
jeszcze się odbywają wybory w niektórych się już zakończyły. Ten pkt nam po prostu umknął.
Teraz jak zmienimy ten zapis możemy przeprowadzić wybory do końca maja. Tym bardziej , że jest w tej chwili sprawa kanalizacji gdzie ja będę musiał być na zebraniach w Ratowie Starym
aby wyjaśnić parę rzeczy. Chodzi też o sprawę dróg, więc mieszkańcy chcą żebym na tych
zebraniach był. Trzeba bybyło po trzy zebrania robić dziennie, żeby na 25 kwietnia zakończyć
więc ja mogę być w jednej miejscowości w dwóch nie mogę być. W 1/3 miejscowościach gminy mogę być na zebraniach. Wiem, że nie muszę być, ale przynajmniej w tych większych wsiach i w których chcą mieszkańcy chciałbym być sam ale słyszę również głosy zapraszania mnie na zebrania.
Następnie poinformował, że słyszy od radnych i od mieszkańców, że nie zgadzają się na pewne
ustalenia które zapadają w Urzędzie Rady Ministrów może nie dotyczy to całości rządu ale w
niektórych Ministerstwach jak sprawy oświatowe nie chodzi mi oto ,żeby Gmina nie dofinansowywała szkół ale chodzi o to, że MEN wydaje rozporządzenia, zarządzenia które są dodatkowym obciążeniem dla budżetów gmin, a za tym nie idą dotacje z budżetu państwa i my te pieniądz które wydajemy jesteśmy zobowiązani wydać, a nam nie są rekompensowane.
Czyli kosztem jakiejś inwestycji musimy sfinansować sprawy oświatowe. To jest ogólna bolączka wszystkich wójtów nasza gmina niczym się nie różni od innych gmin. Poinformował, że została wybrana Pani Ania Boguska Wójt Gminy Czyżew Osada na członka Komisji Rewizyjnej Związku Gmin Wiejskich RP i Pan Przewodniczący z Podlaskiego Związku Gmin
Wiejskich oddelegowany do rozmów z rządem w sprawie reprezentacji Gmin w Urzędzie Rady
Ministrów i Sejmie Pan Zenon Białobrzeski został jego zastępcą.
7-8.03.2007r było szkolenie w Białowieży to była „Poprawa konkurencyjności regionów
poprzez transgraniczne wykorzystanie doświadczeń w pozyskiwaniu inwestycji zagranicznych”
Byli obecni przedstawiciele Lwowa i regionów zachodnich oraz wielu wójtów z terenu
Podlasia. Chcę Państwu powiedzieć, że tam właśnie w rozmowach z jednym ze szkoleniowców
znalazłem rozwiązanie w jaki sposób możemy podjąć uchwałę zwalniającą JJC o czym
informowałem Państwa na poprzedniej sesji, mówiłem ,że nie ma takiej możliwości. Wiem już
jak należy to prawnie rozwiązać i przygotujemy stosowną uchwałę w tej sprawie.
Dowiedziałem się wiele rzeczy na tym szkoleniu, więc ten wyjazd był bardzo owocny, bo
bardzo dużo rzeczy dowiedziałem się i kilka rzeczy załatwiłem, które niebawem zaistnieją.
22-23.03.07 byłem w Supraślu jest to szkolenie nowowybranych wójtów związane ze
sprawami Obrony Cywilnej.

Ad.6

Następnie Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba powiedział, że przechodzimy do pkt.
a)uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
Przewodniczący Rady poprosił Panią Rostkowską o przedstawienie projektu uchwały.
Pani Rostkowska przedstawiła uchwałę oraz preliminarz wydatków na 2007 rok.
Następnie głos zabrał Pan Malinowski, który wystąpił o dokonanie zmian w niektórych pkt. i tak: zaproponował wykreślić pkt.16, ponieważ budowa centrum sportowo-rekreacyjnego jest już zaplanowana w budżecie gminy, a te pieniądze podzielić 2 282 zł do pkt.2, 2000 zł do pkt. 13, w pkt. 14 pozostawić dodatek dla pełnomocnika w kwocie 1 200 zł natomiast kwotę 7800zł podzielić i tak 5 800 zł dodać do pkt.2 natomiast 2 000 zł do pkt.9.
Wójt m.in. powiedział: ”ja chciałem Państwa uprzedzić nie wiem czy to będzie zgodne z prawem ponieważ te środki są na zapobieganie przeciwdziałanie skutkom picia alkoholu. Komisja antyalkoholowa jest taką komisją, która te środki proponuje Państwu, a Państwo radni możecie zrobić przesunięcia, ale to wszystko musi być zgodne z prawem. Czy wspieranie wycieczek czy innych rzeczy to jest wspieranie i działanie przeciw skutkom antyalkoholowym to oceni jakaś komisja , a dodatek dla pełnomocnika chodziło o to proszę
Państwa, bo my chcemy zatrudnić ja już rozmawiałem osobę, która jest terapeutką i podejmie działania związane z rozmowami terapeutycznymi z osobami uzależnionymi i rodzinami, w których są osoby uzależnione od alkoholu i czy to jest najwłaściwsze ażeby w ten sposób działać to już Państwo zadecydują, ale kiedyś była taka sytuacja, że ktoś był w tej chwili tej osoby nie ma. To ja podjąłem starania ja nie będę mówił o swoich sprawach, ale ja jestem w tych rzeczach naprawdę obeznany i uważam, że na wycieczki to są pieniądze inne a na podjęcie starań i to jest w interesie Policji i wszystkich ludzi mieszkających na terenie Śniadowa zapobieganie skutkom nadużywania alkoholu i wspomaganie rodzin alkoholowych a jest to wsparcie psychologiczne jest to bardzo ważne. Takie działania ja chciałem podjąć i podejmuję, jeśli uważacie Państwo, że to jest niepotrzebne uchwalcie. Nie wiem czy to będzie zgodne z ustawą o przeciwdziałaniu alkoholizmowi i przeznaczaniu tych środków na to? Czy ktoś tego unieważni? Mamy pomieszczenia po OPS i rozmowy z tą Panią były i uzgodniono z nią ile będzie brała za godzinę (ja nie podpisałem umowy) tacy ludzie są we wszystkich okolicznych gminach u nas tego nie ma. Więc nie wiem czy na te integracyjne wycieczki są środki, bo wiadomo, że je łatwiej wydać czy to są właściwe działania czy niewłaściwe czy to skutkuje i działa przeciw nadużywaniu alkoholu i to wspiera rodziny alkoholowe?
-Pan Skubich powiedział, że jest Przewodniczącym tej Komisji i jeżeli chodzi o tę osobę która była około 2 lat w Ośrodku Zdrowia zarabiała 200 zł miesięcznie ale mało kto przychodził potem już nikt więc zrezygnowaliśmy z tego prawie rok temu doprowadziliśmy do połączenia się z Łomżą płacimy 1500 zł i osoby z naszego terenu jeździły do Łomży do Miejskiego Ośrodka Pomocy, bo do osoby zatrudnionej w Ośrodku Zdrowia nikt się nie zgłaszał. Jeżeli chodzi o wycieczki rekreacyjne faktycznie była raz taka kwota wypłacona była to wycieczka dofinansowana dla Szkoły Podstawowej w Śniadowie.
-Pan Igielski stwierdził, że nie ma sensu zatrudniać tej osoby za kwotę 9 tys. zł a poza tym jak jest poradnia w Łomży tutaj w Śniadowie nikt nie przyjdzie.
-Pan Malinowski powiedział, że wcześniej podanego wniosku o zmianach w wydatkach nie uzasadnił chodziło mu właśnie o to, że na te dyżury tamtej Pani nikt nie przychodził, a jak mogą te zmiany być nie zgodne z prawem jak są to te same punkty, które były tylko kwoty się zmieniły.
Wójt powiedział, że jeżeli radni uważają, że to jest niepotrzebne.
Pan Zaremba Zdzisław powiedział, że jeżeli ktoś ma problem woli jechać do Łomży.
Pan Grodzki zaproponował, że można spróbować na kwartał tę Panią zatrudnić zobaczymy jak będzie.
Wójt powiedział, że możemy to zrobić tak jak Pan radny proponuje na trzy miesiące zatrudnić żeby przyjmowała 3-y razy w miesiącu. Należy, więc pozostawić odpowiednią kwotę na ten punkt po przeliczeniu za godzinę.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o przegłosowanie wniesionych zmian.
Radni opowiedzieli się 14 głosami za wprowadzeniem zaproponowanych zmian do preliminarza na 2007r.
Następnie Przewodniczący rady poprosił radnych o podjęcie uchwały w sprawie uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami.
Uchwała Nr VI/30/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.


b)Pani Gwara przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w statutach sołectw.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami.
Uchwała Nr VI/31/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczy Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.

c)Pani Skarbnik przedstawiła uchwałę w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Śniadowo za 2006 rok.
Przewodniczący Rady stwierdzając, że nie ma pytań poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami.
Uchwała Nr VI/32/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.

d)Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie weksla „IN BLANCO”
Pan Igielski powiedział, że to powinni podpisywać Wójt i Skarbnik lub Przewodniczący Rady a nie sam Wójt.
Pani Skarbnik wyjaśniła, ona dokumenty z tym związane również podpisuje.
Pan Malinowski powiedział, że to, co Wójt mówił, że gmina dostanie zwrot w dotacji plus odsetki od kredytu to jest nieprawda.
Pani Skarbnik wyjaśniła są to poważne pieniądze, więc gmina zaciąga kredyt krótkoterminowy płacimy odsetki natomiast, jeśli chodzi o zwrot dotacji to zwracają do wysokości określonej w umowie i jeżeli chodzi o odsetki to pokrywa je gmina.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami.
Uchwała Nr VI/33/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.

e)Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007rok.
Pan Skubich powiedział, że są zapisane w zmianach konkretne remizy moim zdaniem należałoby te punkty skreślić a kwotę zostawić, a jakie remizy i gdzie robić ustalić na kolejnej sesji. Dlatego, że nie wiem, w której remizie, ale to są remizy małe a pieniądze na to pójdą a w nich się nic nie dzieje dać tam gdzie się coś robi.
Pan Grodzki zapytał, dlaczego wycofano środki na remont Szkoły Podstawowej w Śniadowie?
Pan Skubich zapytał, w którym miejscu będzie lokalizacja boiska? Chciałbym, aby jakieś pieniądze na Szkołę Podstawową na salę gimnastyczną dać, bo woda leje się po ścianach praktycznie od 2-ch lat i odgromniki nie są połączone, co grozi porażeniem prądem.
Następnie zabrał głos Wójt, który m.in. powiedział proszę Państwa, jeżeli chodzi o sytuację z tymi 45 tys. byłem na zebraniach ze strażakami myśmy rozmawiali. W tej chwili trudno jest określić kwotę ile, na którą remizę potrzeba przeznaczyć. Ta brygada z robót publicznych oni kończą pomieszczenie po magazynie OC i przed świętami zadbają o wygląd Urzędu Gminy i przechodzą do wykonywania remontów obiektów, o których mówiliśmy. Sprawa Ratowa Piotrowa to chodzi o 43 dzieci żeby im znaleźć miejsce. Jest też znana Państwu sprawa Jastrząbki i Wypych, bo to nie chodzi o to, że ładny wygląd tylko chodzi o to żeby umożliwić dzieciom korzystanie. Tak jak w Jastrząbce może się Państwo nie spodziewacie, ale jest 22 dzieci, w Wierzbowie jest 26 ja byłem i oglądałem piękna remiza i się cieszę, że jest taki obiekt może on być wykorzystany na jakieś imprezy ogólno powiatowe nawet. To będzie robione i to publicznie mówię.
Pan Skubich powiedział, że przecież Wierzbowo nie jest ujęte.
Wójt powiedział, że możemy dodać, bo tutaj teraz rozmawiamy i rada może zmienić, jeśli środki będą niewystarczające to będzie jeszcze jedna uchwała. W tej chwili możemy w ramach tych środków dodać remizę w Wierzbowie widocznie to wypadło nie umyślnie i nie zostało ujęte. Jest tego typu sprawa tam nie ma możliwości trzymania sprzętu, bo tam by zostało to rozkradzione. Po remoncie będzie to mogło funkcjonować. Sprawa w Szczepankowie jest Państwu też znana chodzi o to aby od Szkoły zrobić dokumentację i zrobić ogrzewanie od szkoły do garaży. W Ratowie Starym jest świetlica to nie jest remiza na odpust oni robią zabawy i wesela tam się odbywają to funkcjonuje ja nie mam nic przeciwko temu. Żeby podjąć jakiekolwiek działania musimy mieć kosztorysy, bo taki jest wymóg prawny. Następna sprawa 100 tys. proszę Państwa jest szansa na to, że będziemy robić rozbudowę Gimnazjum i będziemy robić nowa halę sportową przy Szkole Podstawowej w Śniadowie i będziemy występowali o dofinansowanie ze środków. W tej chwili na to planujemy. Na niezbędne remonty w Szkole Podstawowej w Śniadowie będą środki.
Następnie 400 tys. proszę Państwa przewidujemy, że jeśli złożymy do końca kwietnia dokumenty na zagospodarowanie tych terenów tutaj nad strugą, które są śmietnikiem. Możemy otrzymać 200 tys. zł na dotacje, więc żeby podjąć działania musimy mieć w budżecie zabezpieczone środki, które przewidywane są. To są rzeczy, które planujemy, jeśli coś nie wyjdzie to te środki będą w budżecie. Chodziło o to, aby pozyskać ze wszystkich źródeł możliwe środki, dlatego chodziło o te 4 tys. z tych pieniędzy alkoholowych, które by umożliwiły zapłacenie za plany na te boisko. Jeśli będzie przyznane musimy zrobić plan na to boisko. Trzeba dać po prostu zajęcie młodzieży to jest centrum Śniadowa, które leży od lat ja to 16 lat temu zacząłem to robić. Tam nic nie można pobudować, bo są tam trzęsawiska można to wykorzystać do celów rekreacyjno sportowych. Jest szansa otrzymania pieniędzy tak jak się otworzyła szansa na ocieplenie budynku szkoły w gimnazjum w Śniadowie i szkoły w Uśniku. Rzeczy niektóre wychodzą szybko i szybko trzeba podejmować decyzję.
Pan Skubich Panie Wójcie, ale w tym momęcie czy Pan przeznaczy środki na Ratowo przecież tutaj nie jest napisane to chodziło o to, aby wykreślić miejscowości i tylko tyle kwotę zostawić. Na Ratowo Piotrowo Pan nie da i na Wierzbowo też, bo nie jest zapisane.
Wójt powiedział, że możemy dopisać remizy i świetlice.
Radni zgłaszali wioski, w których są remize i świetlice w Starym Ratowie i Ratowie Piotrowie
Pan Malinowski zapytał czy w tym miejscu musi być konkretnie we wniosku ta lokalizacja boiska podana czy nie lepiej bybyło zrobić przy boisku przy PREFBECIE, bo tam jest więcej miejsca.
Dokonano zmian w budżecie gminy na 2007 rok, polegających na:
- zwiększeniu planu dochodów budżetowych w ogólnej kwocie 396 361 zł, w tym:
a) kwota 40 000 zł to dotacja z budżetu powiatu z przeznaczeniem na wykonanie modernizacji ulicy Kolejowej w Śniadowie,
b) kwota 136 571 zł to zwiększenie pismem z Ministerstwa Finansów subwencji oświatowej,
c) kwota 4 500 zł to zwiększenie dochodów jako refundacja z Powiatowego Biura Pracy wynagrodzeń i pochodnych pracownika zatrudnionego w Szkole Podstawowej w Szczepankowie,
d) kwota 392 zł to zwiększenie dotacji na podstawie pisma z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na wypłatę zasiłków celowych mających na celu złagodzenie ubiegłorocznej suszy,
e) kwota 14 898 zł to zwiększenie dochodów z Wodociągów Wiejskich jako opłata za składowanie odpadów na międzygminne składowisko odpadów w Ratowie Piotrowie,
f) kwota 200 000 zł to planowana dotacja z budżetu państwa z programu Ministerstwa Sportu na budowę wielofunkcyjnego boiska sportowego w Śniadowie,
- zmniejszeniu planu dochodów budżetowych w kwocie 614 237 zł, w tym:
a) kwota 7 299 zł to zmniejszenie udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów,
b) kwota 50 000 zł to zmniejszenie planowanej do uzyskania dotacji na remont sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej w Śniadowie,
c) kwota 1 000 zł to zmniejszenie dotacji celowej na utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Śniadowie,
d) kwota 435 938 to zmniejszenie planowanej dotacji na inwestycję pn. Odnowa centrum wsi w związku z tym że brak jest rozstrzygnięcia wniosku o dofinansowanie do Programu SPO w związku z czym realizacja tej inwestycji na pewno nie będzie w tym roku,
e) kwota 120 000 zł to również zmniejszenie planowanej dotacji tym razem na inwestycję Remontu Budynku Gminnego Ośrodka Kultury w Śniadowie z tych samych przyczyn co poprzednio wspomniana inwestycja.

W planie wydatków budżetowych roku 2007 dokonano następujących zmian:
- dokonano zwiększeń wydatków na kwotę 766 275 zł oraz zmniejszeń na kwotę 898 544 zł,
w tym:
a) w dziale Rolnictwo i łowiectwo zwiększono wydatki na kwotę 4 500 zł na opracowanie audytu odnośnie opłacalności funkcjonowania Zakładu Budżetowego zajmującego się zarządzaniem sieciami wodociągowymi, kanalizacyjnymi, oczyszczalnią oraz składowiskiem odpadów,
b) w dziale Transport i łączność zwiększono wydatki inwestycyjne na modernizację drogi powiatowej o długości 250 mb we wsi Jastrząbka Młoda – kwota 60 000 zł, kwota 73 500 zł na wykonanie modernizacji drogi we wsi Duchy Młode o długości 350 mb, na modernizację drogi gminnej we wsi Jakać Borki o długości 300 mb przeznacza się kwotę 90 000 zł, w ramach środków planowanych na drogi powiatowe (a mianowicie chodzi o kwotę 468 216 zł) przeznacza się kwotę 175 000 zł na wykonanie modernizacji odcinka drogi powiatowej w Śniadowie na ulicy Kolejowej, w ramach pozostałych środków 159 716 zł planuje się wykonać dokumentację techniczną na drogę we wsi Jakać Młoda na kwotę 5 000 zł oraz na drogi: we wsi Stare Duchny, we wsi Młynik, na drogę Koziki - Sierzputy Zagajne, Stara Stacja – Mężenin, Stara Jastrząbka – Jastrząbka Młoda.
c) w dziale Administracja publiczna zwiększono wydatki na wypłatę diet dla radnych na kwotę 6 300 zł oraz kwota 735 zł to wydatki na szkolenia, w urzędzie gminy zwiększono o 15 000 zł składki na PFRON o 2 428 zł na zakupy, 2 040 zł na usługi internetowe, 3000 zł na szkolenia oraz kwota 6 442 zł na zakup kserokopiarki, kwota 1 708 zł to zwiększenie wydatków na promocję gminy,
d) w dziale Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa zmniejszono wydatki na zakupy o 921 zł a zwiększono o te samą kwotę na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy,
e) w dziale Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zwiększono wydatki na kwotę 59 559 zł, w tym: o 35 zł na dodatkowe wynagrodzenie roczne, 5 400 zł na usługi wykonywane w formie umów zlecenia i umów o dzieło, o 4 000 zł na usługi, kwota 5 124 zł na obowiązkowe ubezpieczenie strażaków biorących udział w akcjach, na usługi remontowe przeznacza się kwotę 45 000 zł na wykonanie remontów remiz we wsi Jemielite Wypychy, Chomentowo, Jastrząbka Młoda, Szczepankowo, Koziki, Stara Jakać, Wierzbowo i Grabowo,
f) zwiększono o 30 000 zł wydatki na spłatę odsetek od kredytów i pożyczek w związku z planowaną do otrzymania dotacją z Programu ZPORR na drogi gminne i koniecznością zaciągnięcia większej kwoty kredytów krótkoterminowych na pokrycie przejściowego deficytu budżetu do momentu otrzymania zwrotu dotacji,
g) w dziale Oświata i wychowanie w szkołach podstawowych zmniejszono wydatki o 100 000 zł na remont sali gimnastycznej przy szkole Podstawowej w Śniadowie oraz kwota 2 700 zł na zakup zestawu komputerowego dla SP w Uśniku, zwiększono natomiast na dodatkowe wynagrodzenie roczne – kwota 1 658 zł, 6 000 zł na zakupy wyposażenia oraz kwota 2 963 zł na zakup akcesoriów komputerowych dla SP w Uśniku, w Gimnazjum zwiększono wydatki o 15 000 zł na wymianę okien, w dowożeniu o 5 zł zwiększono wydatki na dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz kwota 1795zł na składki na PFRON, w pozostałej działalności o 4822 zł zwiększono wydatki na opłacenie wynagrodzeń i pochodnych dla pracownika oddelegowanego do pracy w ZNP oraz kwota 37325zł to odpis na ZFŚS dla emerytów i rencistów - byłych pracowników szkół, w tym 4 089 zł dla Szkoły Podstawowej w Szczepanowie, kwota 4 880 zł dla SP w Uśniku oraz kwota 28 356 dla SP w Śniadowie,
h) w dziale Pomoc społeczna zwiększono o 182 zł wydatki na dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników GOPS oraz kwota 392 zł na wypłatę zasiłku celowego dla rodziny którą dotknęła ubiegłoroczna susza,
i) w dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zmniejszono wydatki inwestycyjne o kwotę 544 923 zł na Odnowę centrum wsi oraz zwiększono na konserwację oświetlenia ulicznego kwota 7 000 zł, na usługi – 2 000 zł oraz kwota 6 500 zł na budowę nowych punktów świetlnych w Śniadowie na skrzyżowaniu do Chomentowa oraz na ulicy Milewek,
j) w dziale Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zmniejszono wydatki na remont Gminnego Ośrodka Kultury w Śniadowie a zwiększono na remont świetlicy w Ratowie Piotrowie i Ratowie Starym – kwota 15 000 zł,
k) zwiększono o 400 000 zł wydatki na budowę ogólnodostępnego boiska sportowego wielofunkcyjnego w Śniadowie (w tym kwota 200 000 zł to planowana dotacja z budżetu państwa).
Następnie Przewodniczący Rady poprosił radnych o przyjęcie zmian do uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem zmian do uchwały radni opowiedzieli się 13 głosami od głosu wstrzymał się 1 radny.
Przewodniczący porosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami za.
Uchwała Nr VI/34/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała została podjęta.

f)Pani Skarbnik przedstawiła uchwałę w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy
inwestycyjne.
Wójt powiedział, że podejmując uchwałę w sprawie budżetu gminy na 2007r nie były przewidziane środki na budowę Gimnazjum, dokumenty zostały nam zwrócone ze ZPORR gdzie były składane o dofinansowanie. Informuję Państwa, że 22.04.2007r upływa ważność planów na budowę Gimnazjum i środki zaplanowane na to należy w planie wieloletnim przewidzieć.
Wójt powiedział, że planowana jest rozbudowa tego co jest tz. Szkoły w Śniadowie to będzie mniej kosztowało i można otrzymać środki na to.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się jednogłośnie.
Uchwała Nr VI/35 /07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała jest prawomocna.

g)Pani Skarbnik przedstawił projekt uchwały w sprawie zarezerwowania środków budżetowych w roku 2008 w celu udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Łomżyńskiemu na przebudowę drogi powiatowej nr 1949B na odcinku Szczepankowo –
Czaplice.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami.
Uchwała Nr VI/36/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała jest prawomocna.

h) Przewodniczący Rady poprosił Wójta o przedstawienie projektu uchwały w sprawie
wyrażenia zgody na wystąpienie Gminy Śniadowo z Międzygminnego Związku Wodociągów i Kanalizacji w Łomży.
Wójt powiedział m.in.” Tak jak Państwo chcieliście zrobiliśmy audyt czy wyjście ze Związku nam się opłaci czy nie opłaci i utworzenie Zakładu Komunalnego. W tej chwili jeśli będziecie Państwo głosować nie głosujemy za utworzeniem Zakładu Komunalnego głosujemy za wystąpieniem Gminy Śniadowo z Międzygminnego Związku Wodociągów i
Kanalizacji. Wystąpienie to obłożone jest procedurą zgodną ze statutem MZWiK zgłoszenie wystąpienia trwa pół roku. W trakcie tego czasu Rada Gminy może zmienić zdanie. My w ciągu tego czasu jesteśmy pełnoprawnym członkiem tego Związku. Na
koniec tego okresu Rada podejmuje ostateczną uchwałę o wystąpieniu. Na dzisiejszej sesji
jest Pan Wróbel z Gminy Grabowo, który się zajmuje sprawami wodociągów i kanalizacji na terenie Gminy Grabowo w czerwcu minie 2-a lata kiedy gmina wystąpiła ze Związku.
Dokumenty z audytu Państwo otrzymaliście.
Następnie zabrał głos Pan Wróbel, który przedstawił zgromadzonym na sesji funkcjonowanie Zakładu Komunalnego w Gminie Grabowo. Poinformował, że zatrudniają 3 konserwatorów + inkasentów którzy są wykorzystywani do napraw. Zakład wychodzi na
czysto dochodów na razie nie ma ale cena wody w roku 2006 i 2007 jest na tym samym poziomie. W roku 2006 kupiliśmy używana śmieciarkę oraz w użyczenie dajemy dwa rodzaje pojemników na odpady podpisując z każdym odbiorca umowę. Raz w miesiącu jest wywóz za kwotę 4,28 zł.
Pan Malinowski zapytał czy gmina dostała jakiś zwrot od MZWiK.
Pan Wróbel stwierdził, że gmina nic nie otrzymała od Związku.
Wójt powiedział, że Miasto Łomża chce się połączyć z MZWiK, bo mają zamiar zrobić razem inwestycję spalarnię śmieci. Miasto będzie zarządzać przyznanymi kredytami a gminy wchodzące w skład Związku nie będą mogły przez 5 lat wychodzić z tego ani ubiegać się o jakiekolwiek inwestycje a Miasto Łomża będzie decydować gdzie i jakie
inwestycje będą robione. Wójt powiedział, że gmina będzie negocjowała ze Związkiem o zwrócenie części wpłaconych środków.
Pan Igielski powiedział, że zysk byłby tylko taki , że byśmy płacili niższą opłatę stałą.
Pan Malinowski powiedział, żeby nie było za pół roku takiej sytuacji, że wody nie będzie więc trzeba zapytać przez ten okres ludzi i zadecydować.
Pan Kończyk zaproponował, żeby zrobić tak jak Wójt mówił i podjąć uchwałę bo potem nie możemy się wycofać.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 9 głosami przeciw głosował 1 radny od głosu wstrzymało się 4 radnych.
Uchwała Nr VI/37/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała jest prawomocna.
i) Pani Gwara odczytała uchwałę w sprawie określenia w drodze regulaminu wysokości
stawek i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad
obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe oraz za godziny doraźnych zastępstw nauczycielom szkół i placówek oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Śniadowo.
Przewodniczący Rady poprosił radnych o podjęcie uchwały.
Podczas głosowania za podjęciem uchwały radni opowiedzieli się 14 głosami.
Uchwała Nr VI/38/07 stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący rady stwierdził, że uchwała jest prawomocna.

Ad.7.

Przewodniczący Rady stwierdził, że skoro nie było wniosków przechodzimy do kolejnego punktu.

Ad.8.

Następnie głos zabrał Pan Skubich, który zaproponował, żeby nie robić konserwacji oświetlenia ulicznego po każdym zgłoszeniu bo to są bardzo wysokie koszty tylko gdy uzbiera się więcej zgłoszeń zrobić je wszystkie np. na jesieni.
Wójt zaproponował, że można nie świecić oświetlenia ulicznego w maju to będzie taniej.
Pan Skubich wycofał swoją propozycję.
Wójt powiedział, że jest robiona kanalizacja na części ul. Skowronki, Cmentarnej potem wejdą na ul. Szosowa i część ul. Ostrołęckiej a po zebraniu z mieszkańcami na teren Starego Ratowa.


Ad.9.

Przewodniczący Rady Pan Zdzisław Zaremba poinformował, że ustalony program sesji został
wyczerpany w związku z tym zamykam obrady VI Sesji Rady Gminy i podziękował wszystkim
za przybycie.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Przewodniczący
Rady Gminy
Zdzisław Zaremba



Data powstania: czwartek, 24 maj 2007 13:25
Data opublikowania: czwartek, 24 maj 2007 13:45
Opublikował(a): Michał Kamiński
Zaakceptował(a): Michał Kamiński
Artykuł był czytany: 9445 razy