Projekt ekologiczny "Program regionalnego wsparcia edukacji ekologicznej"

2025-06-06 14:59
Projekt ekologiczny

Miło nam poinformować, że nasza szkoła bierze udział w projekcie ekologicznym pn. „Program Regionalnego wsparcia edukacji ekologicznej” finansowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.

Nawiązując do tegorocznych obchodów Dnia Ziemi, zaprosiliśmy do udziału w warsztatach ekologicznych wszystkich uczniów wraz z wychowawcami.

Zajęcia z uczniami zaplanowaliśmy na 3 dni z podziałem na kategorie wiekowe; klasy 1-3, klasy 4-6 oraz klasy 7-8, dostosowując formę i treści omawianych zagadnień do poszczególnych grup wiekowych. Mamy nadzieję, że dzięki proponowanym zajęciom i dobrej zabawie uczniowie naszej szkoły będą bardziej świadomi, w jaki sposób mogą chronić środowisko naturalne oraz jak racjonalnie wykorzystywać jego zasoby w trosce o swoje zdrowie.

4 czerwca 2025r.  zaprosiliśmy klasy 5b, 4a, 4b, 6a. Nasze zajęcia rozpoczynały się prezentacją dotyczącą zasobów wodnych na kuli ziemskiej, znaczenia wody pitnej oraz zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi. Podczas dyskusji uczniowie wymieniali różne sposoby oszczędzania wody.

Na warsztatach klasa 5b zapoczątkowała badania wpływu zanieczyszczeń na rośliny. W grupach uczniowie posadzili sadzonki pomidorów. Uczestnicy warsztatów podzielili się na grupy kontrolne i badawcze. Przez najbliższe 2 tygodnie będą podlewać pomidory różnymi rodzajami wody (czystą, solanką, wodą z octem), obserwować rośliny i zapisywać wnioski.

Drugie działanie wykonane przez klasę 5b polegało na badaniu wpływu wody na kiełkowanie i wzrost fasoli. Uczniowie założyli hodowlę fasoli i przez okres około 2 tygodni będą obserwować nasiona fasoli podlewanej wodą oraz nasiona, które nie będą podlewane.

Uczniowie klasy 4a i klasy 4b po burzliwej dyskusji na temat ścieków i ich rodzajów debatowali, jak można oczyszczać wodę. W tym celu zajęli się filtracją wody. W parach budowali filtr, używając butelki plastikowej, piasku, żwiru i węgla aktywnego a następnie przefiltrowali zabrudzoną wodę.

Klasa 6a zajęła się eksperymentem z topnienia lodu. Podczas prowadzonych działań w parach obserwowali, co się dzieje z kawałkami lodu, gdy znajdują się w różnych warunkach: na słońcu, w cieniu, w wodzie. Po eksperymencie uczniowie dyskutowali o wpływie temperatury na topnienie lodu oraz o globalnym ociepleniu. Ponadto uczniowie wraz z nauczycielami zbadali właściwości wody, sporządzili mieszaniny jednorodne i niejednorodne różnych substancji z wodą. Na koniec warsztatów uczniowie dowiedzieli się, które substancje rozpuszczone w wodzie przewodzą prąd elektryczny.

W ramach trwającego projektu ekologicznego, uczniowie klasy 7 i 8 mieli okazję uczestniczyć w edukacyjnej wycieczce, podczas której zwiedzili oczyszczalnię ścieków w Śniadowie oraz stację uzdatniania wody w Wierzbowie. Celem wyjazdu było zapoznanie się z procesami oczyszczania ścieków oraz uzdatniania wody, które mają kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska i zapewnienia czystej wody dla mieszkańców.Podczas wizyty w oczyszczalni ścieków w Śniadowie uczniowie dowiedzieli się, jak działa system oczyszczania, jakie etapy przechodzą ścieki przed ich ponownym wprowadzeniem do środowiska oraz jakie technologie są wykorzystywane do usuwania zanieczyszczeń. Mieli okazję zobaczyć różne urządzenia i instalacje, a także porozmawiać z ekspertami, którzy wyjaśnili znaczenie odpowiedzialnego gospodarowania wodą. Wycieczka była nie tylko edukacyjna, ale także inspirująca - uczniowie mogli zobaczyć na własne oczy, jak funkcjonują te ważne obiekty i jak ich działanie wpływa na codzienne życie ludzi. Dzięki temu zdobyli nową wiedzę i świadomość ekologiczną, która może przyczynić się do bardziej odpowiedzialnego podejścia do ochrony środowiska. 

Dziękujemy pani Justynie Jemielity oraz panu Maciejowi Zaborszczykowi za oprowadzenie po obiektach, opowiedzenie o działaności tych obiektów oraz udzielenie cennych wskazówek dotyczących użytkowania wody oraz ścieków.

Uczniowie klas I-III w celu ochrony naszego środowiska przyrodniczego na kolejnych warsztatach mieli możliwość stać się projektantami własnej oryginalnej Eko – torby. Oprócz świetnej zabawy uczniowie poznali techniki malowania specjalnymi farbami i pisakami do tkanin. Dzięki naszym zajęciom najmłodsi uczestnicy projektu dowiedzieli się jak w bezpośredni sposób, mogą wpłynąć na życie Ziemi ograniczając zakup jednorazowych toreb foliowych, a w zamian wykorzystując do codziennych zakupów własną oryginalna torbę.

Malowanie na torbach to świetna okazja do tego, aby rozbudzić dziecięcą kreatywność i pozwolić najmłodszym uczestnikom na swobodne tworzenie, dzięki temu z pozoru „zwykłe” warsztaty ekologiczne zamieniły się w prawdziwe dzieła sztuki na torbach.

To nie koniec naszych działań na rzecz edukacji ekologicznej w naszej szkole. Ogłosiliśmy konkursy indywidualne.

Pierwszy z nich dla uczniów klas IV-VI  to „Projekt skrzyni/donicy”. Zadaniem uczniów będzie zaprojektowanie skrzyń lub donic wykonach z surowców wtórnych, które będą zdobiły teren szkoły.

Jak na prawdziwych ekologów przystało nie mogliśmy zapomnieć o owadach, które będą odwiedzały kwitnące rośliny zasadzone przez najmłodszych uczestników projektu. Z myślą o ogromnym znaczeniu owadów ogłosiliśmy konkurs indywidualny dla uczniów klas VII –VIII  „Domki dla owadów”, które zostaną postawione przed szkołą.

Z wielkim zaangażowaniem uczniowie klas I-III przystąpili do ukwiecania otoczenia naszej szkoły. Na początku przeprowadzone zostały warsztaty na temat znaczenia roślin w najbliższym otoczeniu. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważne są rośliny nie tylko dla człowieka, ale również dla zwierząt oraz całego środowiska przyrodniczego. Rośliny stanowią podstawę życia na Ziemi. To właśnie dzięki nim mamy powietrze, którym oddychamy i żywność, którą spożywamy. Są także źródłem materiałów, z których szyjemy nasze ubrania i budujemy domy. 

W kolejnym etapie warsztatów uczniowie wzięli udział w konkursie pod nazwą „Kwietny ogród w skrzyni”. Ich zadaniem było wykonanie plakatu, na którym przedstawią wybrane przez siebie rośliny, które później zasadzą w skrzyniach w otoczeniu szkoły.

Po rozstrzygnięciu konkursu uczniowie z wielkim zapałem przystąpili do ukwiecania otoczenia naszej szkoły. W ruch poszły rękawiczki, łopatki, konewki. Pod czujnym okiem wychowawczyń dziewczynki z wielkim ostrożnością i dokładnością wsadzały sadzonki roślin do skrzyń, które zostały rozstawione przed naszą szkoła oraz po drugiej stronie szkoły przy wejściu od strony szatni. Chłopcy zaś przynosili wodę w konewkach i starannie podlewali zasadzone rośliny.

Klasy VIIa i VIIb określały parametry wody i przeprowadziły jej filtrację. Była to wyjątkowa okazja dla uczniów do zgłębiania wiedzy na temat znaczenia wody w przyrodzie oraz wyzwań związanych z jej dostępnością. Woda odgrywa kluczową rolę w ekosystemach, regulując klimat, zapewniając życie organizmom i umożliwiając wzrost roślin. Jednak na świecie istnieją regiony, gdzie dostęp do czystej wody jest poważnie ograniczony, co wpływa na zdrowie ludzi oraz rozwój społeczeństw.Podczas obchodów Dnia Wody uczniowie mogą zapoznać się z procesem filtracji wody, który pozwala na jej oczyszczenie z zanieczyszczeń i bakterii. Filtracja jest niezbędna, aby woda nadawała się do spożycia i była bezpieczna dla zdrowia. Ważnym aspektem jest również badanie parametrów wody, takich jak poziom pH, zawartość minerałów czy obecność szkodliwych substancji - pomaga to w ocenie jej jakości i przydatności do picia. Celem zajęć było zwiększenie świadomości młodzieży na temat ochrony zasobów wodnych i odpowiedzialnego gospodarowania nimi. W ramach tego projektu uczniowie przeprowadzili doświadczenia związane z oczyszczaniem wody, symulując różne metody filtracji i analizując ich skuteczność. Ponadto, badano parametry wody dostępnej w lokalnym środowisku, co pozwoliło na ocenę jej jakości oraz omówienie potencjalnych zagrożeń wynikających z zanieczyszczeń. Dzięki tym aktywnościom uczniowie nie tylko zdobyli cenną wiedzę, ale również mieli okazję doświadczyć, jak nauka może być stosowana w praktyce w celu ochrony środowiska.

Koordynatorzy projektu

M. Gruszczyńska, K. Szabłowska, A. Wyrzykowska

  • Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny Projekt ekologiczny